Biznes i prawo
Kim jest prosument wirtualny? Zasady rozliczeń w 2025 roku
Korzystanie z instalacji fotowoltaicznej wiąże się z przyznaniem użytkownikowi statusu prosumenta. Obowiązujące przepisy ustawy o odnawialnych źródłach energii rozróżniają jednak różne typy prosumenta energii odnawialnej. Od dnia 2 lipca 2025 r. obok indywidualnego, lokatorskiego i zbiorowego funkcjonuje prosument wirtualny. Kim dokładnie jest ten rodzaj użytkowników fotowoltaiki i co odróżnia go od prosumenta „zwykłego”?
Centralny System Informacji Rynku Energii – zmiana na rynku energii. Co oznacza wprowadzenie CSIRE?
Od 1 lipca 2025 roku w Polsce funkcjonuje Centralny System Informacji Rynku Energii (CSIRE). Choć jego pełne wdrożenie nastąpi dopiero za rok, już teraz możemy przekonać się, czy scentralizowane przekazywanie, przechowywanie i udostępnianie danych dotyczących rynku elektroenergetycznego faktycznie działa. Czym dokładnie jest CSIRE i jak funkcjonuje?
Zielony marketing firm – jak go prowadzić?
Ochrona środowiska naturalnego, świadoma troska o zachowanie jego walorów oraz różnorodności, propagowanie proekologicznych postaw, optymalizacja działań biznesowych to najważniejsze założenia zielonego marketingu. Firmy określając obszary rozwoju i opracowując plany strategiczno-operacyjne, po ich wdrożeniu, mogą eliminować destrukcyjny wpływ na planetę. Na tym etapie zazwyczaj pojawiają się pytania i wątpliwości, czym tak naprawdę jest ekologiczny marketing?
EMAS – kompletny przewodnik po certyfikacji środowiskowej
Firmy oraz agendy rządowe coraz częściej wymagają od swoich kontrahentów należytej dbałości o środowisko. Przedsiębiorcy, którym zależy na wykazaniu, że świadomie i odpowiedzialnie podążają zieloną drogą i nie chcą być posądzeni o greenwashing, mogą zdecydować się na wdrożenie certyfikatu EMAS. Co to takiego i jakie korzyści wynikają z EMAS?
Norma ISO 50001. Jak poprawia efektywność energetyczną w firmie?
Dla wielu firm wykorzystanie znacznej ilości energii w bieżącej działalności ma krytyczne znaczenie dla biznesu. Aby organizacja funkcjonowała w sposób zoptymalizowany i maksymalnie wydajny, powinna rozważyć sięgnięcie po jeden z unifikowanych systemów zarządzania. Takim systemem jest norma ISO 50001. Na czym polegają jej założenia i dlaczego warto ją wdrożyć?
Jak wdrożyć normę ISO 14001 w swojej firmie? Praktyczny przewodnik
ISO 14001 to międzynarodowa norma określająca nic innego, jak zbiór wymogów niezbędnych do stworzenia efektywnego systemu zarządzania środowiskowego. Ma za zadanie wspierać organizację w neutralizowaniu negatywnego wpływu na środowisko naturalne, a jednocześnie pomagać zachować jej wydajność operacyjną. Wdrażanie normy ISO 14001 staje się coraz bardziej popularne wśród firm ze względu na kluczową rolę wpływu polityk środowiskowych na reputację przedsiębiorstwa i konkurencyjność przedsiębiorstw. To aspekt wymagany także coraz częściej przez kluczowych interesariuszy, między innymi inwestorów i konsumentów.
Standard RE100 – jakie są cele i zasady tej globalnej inicjatywy?
Transformacja globalnej gospodarki w stronę zeroemisyjności jest procesem niezwykle złożonym, który można analizować w perspektywie dziesięcioleci. Coraz więcej dużych firm przyłącza się jednak do inicjatywy RE100. To międzynarodowy program promujący pozyskiwanie energii z OZE. Czym jest RE100 i kto może dołączyć do tej prestiżowej grupy?
Grant OZE. Wszystko, co musisz wiedzieć, aby otrzymać dofinansowanie
Pozyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych, a ograniczenie (w idealnym scenariuszu całkowite zaprzestanie) użycia paliw kopalnych w tym procesie to główny cel transformacji energetycznej. Prawidłowy przebieg tej zmiany uzależniony jest w dużej mierze od rozwoju infrastruktury, pozwalającej na wytwarzanie odpowiednich ilości zielonej energii. Stąd też, poza wymaganiami Unii Europejskiej w obszarze neutralności klimatycznej (polityka „Zielonego Ładu”) państwa Wspólnoty otrzymują także narzędzia, które w założeniu pomagają im realizować stawiane cele. Jednym z nich jest grant OZE.
Dlaczego warto być eko firmą? Poradnik biznesowy
Stawiamy na ekologię. Jesteśmy eko. Biznes może wspierać ekologię. To tylko przykłady haseł odmienianych przez wszystkie możliwe przypadki w ciągu ostatnich lat. Nie można się dziwić. Pogłębianie się problemów klimatycznych i środowiskowych widać także patrząc z perspektywy zarządzania firmą – nieważne, czy jest ona duża, czy mała.
Rola umów PPA w realizacji celów ESG
Na rozwijającym się i przechodzącym transformację rynku energetycznym umowy PPA/CPPA, czyli (Corporate) Power Purchase Agreement szybko zyskują na znaczeniu. Zainteresowanie to nie budzi zdziwienia, bo dla wielu firm są one kluczowym argumentem potwierdzającym, że przedsiębiorstwo dba o środowisko, wspiera dekarbonizację, rozwój odnawialnych źródeł energii, a tym samym realnie realizuje założenia strategii ESG. W kontekście globalnych trendów oraz rosnącego zapotrzebowania na czystą energię rośnie więc zainteresowanie tego rodzaju umowami, szczególnie w tych firmach, w których ESG staje się częścią długoterminowej i prawdziwej strategii biznesowej.
Zarządzanie środowiskowe w firmie – na czym polega?
Dla wielu podmiotów wdrożenie Systemu Zarządzania Środowiskowego jest dziś biznesową koniecznością wynikającą ze współczesnego, korporacyjnego podejścia firm do spraw ochrony środowiska. System taki po pierwsze pozwala znacznie usprawnić gospodarowanie podmiotem pod tym kątem i generować realne oszczędności, po drugie jest odpowiedzią na wymogi legislacyjne związane z kwestiami zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw (choćby Dyrektywy o sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju CSRD).
Łańcuch wartości przedsiębiorstwa – z czego się składa, jaką pełni funkcję?
Łańcuch wartości przedsiębiorstwa jest koncepcją znaną już od lat 80., którą stworzył Michael E. Porter. Są to wszystkie działania i procesy zachodzące w przedsiębiorstwie, których celem jest tworzenie wartości dla klientów. Model ten wyróżnia aktywności podstawowe oraz pomocnicze. Co warto jeszcze o nim wiedzieć?