Zielony marketing firm – jak go prowadzić?

Zielony marketing firm – jak go prowadzić?

2025-07-08

Ochrona środowiska naturalnego, świadoma troska o zachowanie jego walorów oraz różnorodności, propagowanie proekologicznych postaw, optymalizacja działań biznesowych to najważniejsze założenia zielonego marketingu. Firmy określając obszary rozwoju i opracowując plany strategiczno-operacyjne, po ich wdrożeniu, mogą eliminować destrukcyjny wpływ na planetę. Na tym etapie zazwyczaj pojawiają się pytania i wątpliwości, czym tak naprawdę jest ekologiczny marketing?


Wspólna odpowiedzialność – ekologia w strategiach firm i codziennych wyborach konsumentów

W przestrzeni publicznej cały czas porusza się temat dotyczący konieczności ochrony środowiska
i dbania o otaczający nas świat. Na wielu poziomach realizuje się wiele wzajemnie uzupełniających się inicjatyw. Globalnie, w ramach Unii Europejskiej, innych międzynarodowych sojuszy oraz paktów przyjmuje się proekologiczne dyrektywy, ustawy, rezolucje, aby firmy i przedsiębiorstwa realizowały politykę zrównoważonego rozwoju, osiągając zamierzone cele biznesowe. 

Dlatego, aby być wiarygodnym i autentycznym, na stronach internetowych i poza siecią publikuje się raporty i sprawozdania z aktywności na rzecz środowiska i informacjami o ich skuteczności. Zauważalne zmiany zachodzą również w postawach konsumentów, którzy dokonują coraz bardziej świadome i przemyślane decyzje zakupowe. Wybierają produkty i usługi firm, które działają z poszanowaniem i na rzecz ochrony przyrody. Mając poczucie wspólnej odpowiedzialności za losy naszej planety, proekologiczne codzienne wybory, jak i kierunki przyjętych strategii biznesowych pozwolą zachować bioróżnorodność dla przyszłych pokoleń. 

Zielony marketing – wprowadzenie i znaczenie

Termin wszedł już do słownika marketingowców i terminologii branżowej. Nie oznacza to jednak, że jest powszechnie znany i rozumiany. Zacznijmy od nazwy, wymiennie używa się również terminów ekomarketing, marketing ekologiczny, greenmarketing czy marketing zrównoważony. Jest to strategia biznesowa – odmiana działań marketingowych, która koncentruje się na promowaniu produktów, postaw, usług i działań firmy w sposób przyjazny dla środowiska, niwelowaniu negatywnego wpływu na naszą planetę i ochronę jej wszystkich zasobów. 

Ważny element stanowi edukacja, budowanie i utrwalanie świadomości ekologicznej wśród klientów. Eko marketing stosować może każda marka niezależnie od tego w jakiej branży działa. Jakie ma znaczenie? Patrząc z promocyjnego punktu, zainteresowanie problemami środowiska naturalnego pozytywnie wpływa na budowanie wizerunku firmy. 

Marketing zielony – strategie i narzędzia

Skuteczność zielonego marketingu tkwi w przemyślanej i dobrze zaplanowanej strategii, zgodnie z którą firma chce komunikować się z odbiorcą. Wszystkie działania muszą być spójne, nie ma tutaj miejsca na przypadkowość. Chodzi przecież o to, aby budować wiarygodność, zdobyć zaufanie i lojalność klientów. Wszystkie etapy, czyli od pojawienia się pomysłu, poprzez projektowanie strategii, określenie sposobu komunikacji, aż po egzekucję działań to logiczny ciąg, którego podstawą jest poszanowanie, dbałość o naturę, minimalizowanie wpływu na środowisko i jego ochronę. Miejmy na uwadze, że zielony marketing zadziała, kiedy wszystkie podawane informacje są zgodne z prawdą.

Jakie strategie obejmuje zielony marketing? 

Należą do nich:

  • Zrównoważona produkcja i dystrybucja – redukcja emisji, oszczędność energii, zmniejszenie zużycia wody.

  • Ekologiczne pakowanie produktów – świadoma rezygnacja z plastikowych bądź foliowych opakowań. W zamian firma wykorzystuje karton, papier, biodegradowalne opakowania bądź surowce z recyklingu, zmniejszając ilości odpadów.

  • Sposób produkcji i pozyskiwane surowce – wybór zaufanych dostawców, surowców oraz ekologiczny sposób wytwarzania i produkcji towarów. 

  • Ekologiczne projektowanie opakowań – odpowiednie znakowanie z informacją, że opakowanie powstało z poszanowaniem wobec środowiska naturalnego, z minimalnym wpływem na nie. (tzw. etykiety ekologiczne).

Mając już określony plan, nie można zacząć działać bez określenia narzędzi, które pomogą w osiąganiu celów. Przydatne narzędzia zielonego marketingu:

  • Certyfikaty – warto starać się o zdobywanie certyfikatów, potwierdzających czynne zaangażowanie firmy w proekologiczne rozwiązania i zrównoważony rozwój.

  • Akcje społeczne i charytatywne – szerzenie wiedzy i promowanie postaw, które budują świadomość dotyczącą konieczności ochrony środowiska oraz działania, aby jak najmniej na nie wpływać. 

  • Kampanie ekologiczne – dostęp do wiedzy oraz edukacja podnosząca świadomość ekologiczną, to jedno z tych narzędzi, które zawsze mają dużo głębszy sens. 

  • Green storytelling – opowiadanie historii marki związanej z troską o planetę.

  • Social media – wielu ludzi swoje życie społeczne prowadzi w sieci, warto więc na różnych platformach być obecnym z proekologicznymi komunikatami.

  • Ekologiczne materiały marketingowe (gadżety) – praktyczne akcesoria wielokrotne użytku, tj. bawełniane torby, ładowarki solarne, notatniki i kalendarze wykonane bambusa, czy biodegradowalnego plastiku.

  • Działania CSR – uwzględnienie ekologii w szerszym kontekście społecznej odpowiedzialności biznesu.

  • Współpraca z organizacjami ekologicznymi – budowanie zaufania poprzez partnerstwa.

Przykłady zielonego marketingu – inspiracje i sukcesy 

Na rynku są firmy, które od dawna działają na rzecz ochrony środowiska. Poprzez konkretne kampanie, przemyślane i angażujące strategie promocyjne, nie tylko przykuwają uwagę, ale pokazują, że można prowadzić biznes, osiągać zyski, nie dewastując unikatowych ekosystemów. Przyjrzyjmy się zatem, jak działają największe i najbardziej znane firmy na świecie. 

Ikea 

Firma od wielu lat konsekwentnie realizuje akcje na rzecz ochrony środowiska i z sukcesami rozwija się w sposób zrównoważony. Spójna komunikacja i zdecydowane działanie to domena firmy. Do tej pory Ikea uruchamiała kampanie, w ramach których firma dąży do całkowitej neutralności klimatycznej („People & Planet Positive”), wykorzystuje drewno pochodzące z recyklingu i z zaufanych źródeł, czy rezygnuje z jednorazowych produktów. Ponadto koncern zainwestował w odnawialne źródła energii, wprowadził wegańską ofertę jedzenia Ikea FOOD, aby zmniejszyć ślad węglowy. Oprócz tego, Ikea edukuje klientów i podnosi świadomość ekologiczną poprzez: propagowanie idei dzielenie się, naprawy mebli oraz pokazuje sposoby, aby redukować zużycie energii w domu. Na stronie internetowej Ikea uruchomiła dedykowaną zakładkę-poradnik, w którym znajdziemy wskazówki dotyczące proekologicznego i zrównoważonego życia. 

Credit Agricole

Każdy z nas kojarzy kampanie #mniejplastiku i kolaboracje z Dawidem Podsiadło. Niemniej nie jest to pierwsze działanie firmy na rzecz redukcji ilości plastiku. Oprócz oferowania klientom kart kredytowych z ekotworzywa bank angażuje się w inicjatywy sprzątania mórz, gór, rzek. Dając aktywny przykład, organizacja również szerzy wiedzę wśród lokalnych społeczności na całym świecie jak przetwarzać plastikowe odpady w przedmioty wielorazowego użytku. 

Ekomarketing – jak efektywnie komunikować wartości ekologiczne firmy?

Przygotowanie i wdrożenie kompleksowej proekologicznej strategii to czasochłonny proces, w który zaangażowani są profesjonaliści z różnych obszarów marketingu. Wspólne wypracowanie skutecznego i angażującego planu działań, egzekucja, optymalizacja i wnioski z przeprowadzonej kampanii stanowią kluczowe etapy kampanii marketingowej. Czy czegoś brakuje? Oczywiście, nie możemy zapomnieć, że bez właściwego przekazu, sposobu, w jaki komunikujemy wartości firmy, postawy oraz cele, nie osiągniemy sukcesu. Odbiorca szybko wyczuje, kiedy w tym, co mówimy, stosujemy kłamstwo lub nieścisłości. 

Najważniejszymi zatem wartościami we wszystkim, co robimy, są autentyczność i transparentność. Do potencjalnych klientów czy interesariuszy mówimy w sposób przejrzysty, jasny, zawsze trzymając się prawdy. Szczególnie w przypadku, kiedy składamy deklarację, że firma działa proekologicznie i promuje ochronę środowiska naturalnego. Zaufanie odbiorców to fundament powodzenia każdego działania marketingowego. Naszą wiarygodność wzmocni mówienie nie tylko o realnych działaniach, faktycznych sukcesach, ale i o napotkanych wyzwaniach. Zbudowanie pozytywnego wizerunku marki, rozpoznawalności, utrwalenie firmy jako profesjonalnej i rzetelnej jest możliwe jedynie poprzez prawdę. 

Marketing ekologiczny – wyzwania i perspektywy rozwoju

Kryzys klimatyczny, ogromna skala zanieczyszczenia środowiska plastikiem, i mikroplastikiem substancjami chemicznymi, regularna wycinka lasów tropikalnych i kłusownictwo sprawiają, że nie mamy wyjścia. Ochrona ekosystemów naszej planety jest już absolutną koniecznością. Na szczęście coraz więcej ludzi widzi powagę sytuacji i wdraża zmiany w codziennym życiu. Zaczynając od segregacji śmieci, poprzez modyfikacje stylu życia, tj. przyzwyczajeń i zachowań zakupowych oraz sposobu konsumpcji dóbr i usług. 

W odpowiedzi na potrzeby konsumentów rynek pozostaje elastyczny i reaguje adekwatnie do tego, aby zaspokoić wszystkie wymagania odbiorców. Firmy chwalą się swoją ofertą, z każdej strony docierając do nas przez proekologiczne, reklamowe hasła. Pokazują, że dysponują towarami, najnowszymi technologiami, najbardziej aktualną wiedzą naukową, dzięki którym minimalizują oraz eliminują szkodliwe oddziaływanie na środowisko. Obserwując zachodzące procesy, ekologiczny marketing już na stałe wpisał się w działania wizerunkowe i promocyjne. Niestety wśród uczciwych i autentycznie zaangażowanych instytucji, są też takie, które pozorują dbałość o zrównoważony rozwój. W związku z zachodzącymi nadużyciami ukształtował się nowy termin „greenwashing”, czyli praktyki związane ze stosowaniem proekologicznych kampanii reklamowych, które nadużywają ekologicznych haseł. W gąszczu tak wielu eko-komunikatów, profesjonalnie zaprojektowanych kampanii, odbiorca może łatwo się zgubić, pomylić i wybrać firmę-oszusta. I to właśnie stanowi bardzo duże wyzwanie dla organizacji, które uczciwie realizując założenia zgodne z zielonym marketingiem, mogą zostać niesłusznie oskarżone o nieuczciwe praktyki. 

Z drugiej jednak strony, zmiany klimatyczne wymuszają pewne transformacje, które muszą zajść i trwale wpisać się w wiele obszarów naszego życia. W związku z tym przyszłość i perspektywy rozwoju marketingu ekologicznego są szerokie, ponieważ ochrona środowiska naturalnego, chęć życie w harmonii z naturą i dążenie do zrównoważonego rozwoju nie mają terminu ważności. 

Polecane

Nr KRS : 0000953880, Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy, ;XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego; Wysokość kapitału; zakładowego: 490 000,00 zł;
NIP: 5213956475, REGON: 521277758