Jak segregować śmieci? 5 ekologicznych porad dla firm
Segregacja śmieci jest ważna dla komfortu życia nas wszystkich. Powinni o tym pamiętać nie tylko mieszkańcy bloków czy domów jednorodzinnych, ale również firmy. Niedopełnienie tego obowiązku jest nie tylko zagrożone wyższą opłatą, ale także szkodzi środowisku. Jak segregować śmieci w przedsiębiorstwie, aby robić to prawidłowo?
Podstawy prawidłowej segregacji odpadów w firmie
Segregacja odpadów to kluczowy element gospodarki o obiegu zamkniętym. Dzięki rozdzielaniu poszczególnych rodzajów odpadów ograniczamy ilość śmieci, które trafiają na składowiska śmieci, a to oznacza niższy koszt utrzymania takich placówek i mniejsze obciążenie dla środowiska. Lepsza segregacja pozwala także „wyciągnąć” więcej z recyklingu. Większą ilość materiałów można odzyskać, w rezultacie zaś eksploatujemy mniej surowców naturalnych.
Ogólne zasady segregacji na pierwszy rzut oka wydają się proste i sprowadzają się do rozdzielania śmieci między kilka pojemników o różnych kolorach. Osobno zbiera się:
-
papier (kosze niebieskie);
-
szkło (kosze zielone);
-
tworzywa sztuczne wraz z metalem (kosze żółte);
-
odpady biodegradowalne (kosze brązowe);
-
odpady zmieszane (kosze czarne).
Oddzielnie gromadzi się także elektrośmieci oraz materiały niebezpieczne, np. skażone biologicznie. Takie zestaw koszy powinien znaleźć się w miarę możliwości w każdym pokoju, a jeżeli jest to niemożliwe, w kilku miejscach zbiorczych tak, aby pracownicy mieli do nich łatwy dostęp. Jednocześnie serwis sprzątający będzie mógł łatwo przenieść zawartość do dużych kontenerów, które zostaną zabrane przez firmę zajmującą się odbiorem śmieci.
W praktyce jednak segregacja często budzi wśród pracowników wiele wątpliwości. W końcu co zrobić chociażby z kartonem po mleku, który jest częściowo papierem, a po części tworzywem sztucznym? Przyjrzyjmy się, czego NIE NALEŻY wyrzucać do poszczególnych opakowań na śmieci:
-
Do tworzywa sztucznego nie wyrzucamy m.in. butelek z zawartością, opakowań po lekach i zużytych artykułów medycznych, zużytych baterii i akumulatorów czy sprzętu AGD;
-
do papieru nie wyrzucamy m.in. brudnych ręczników papierowych i zużytych chusteczek higienicznych, kartonów po mleku i innych napojach, papieru lakierowanego i powleczonego folią czy zatłuszczonych opakowań jednorazowych;
-
do szkła nie wyrzucamy m.in. żarówek i świetlówek, strzykawek, termometrów czy monitorów;
-
do odpadów biodegradowalnych nie wyrzucamy m.in. płyt wiórowych i pilśniowych MDF oraz drewna impregnowanego.
Gdzie zatem powinien trafić nasz przykładowy karton po mleku? Do żółtego kontenera przeznaczonego na tworzywa sztuczne. Takich wątpliwości może być znacznie więcej, dlatego warto edukować pracowników i rozwiesić w firmie tablice z wytycznymi dotyczącymi segregacji.
Jak segregować odpady? Najlepsze praktyki dla przedsiębiorstw
Aby zapewnić w firmie sprawną segregację odpadów, zadbaj o wdrożenie prostych i przejrzystych zasad, które sprawdzą się niezależnie od skali prowadzonej działalności.
1. Ustal, co dokładnie podlega segregacji
Pierwszym krokiem powinna być identyfikacja odpadów i ich prawidłowa klasyfikacja. Już na samym początku trzeba ustalić, jakie odpady trafiają do poszczególnych koszy na śmieci. Możesz też zadecydować o bardziej drobiazgowej segregacji, niż wynikałoby to z obowiązujących przepisów.
Dobrym przykładem może być np. rozbiórka elektrośmieci i wydobycie z nich elementów metalowych. Na rynku funkcjonują podmioty, które specjalizują się w skupie np. kabli miedzianych czy płytek drukowanych. Mogą odkupić od Ciebie poszczególne surowce za pieniądze. Dzięki temu firma zarabia, a Ty masz pewność, że odbiorca należycie zaopiekuje się odpadami.
2. Wybierz dobrego odbiorcę odpadów
Oferty poszczególnych firm zajmujących się odbiorem odpadów różnią się między sobą. Pamiętaj, aby przeanalizować przynajmniej warunki współpracy dla przynajmniej kilku podmiotów z Twojego regionu. Może się okazać, że za nieco wyższą opłatę otrzymasz bezproblemową i terminową obsługę oraz usługę świadczoną przez podmiot posiadający niezbędne zezwolenia, oraz wpisy do GIOŚ czy BDO.
Jeśli produkujesz wyjątkowo dużo odpadów określonego rodzaju, np. papieru, warto nawiązać współpracę z firmą, która posiada własną infrastrukturę pozwalającą na przetwarzania określonego rodzaju śmieci lub współpracuje z podobnymi podmiotami. Często w takiej sytuacji można liczyć na bardzo atrakcyjne warunki współpracy. Pamiętaj o starannym przeczytaniu umowy przed jej podpisaniem.
3. Ogranicz powstawanie odpadów w firmie
Na ile to możliwe, warto wdrożyć w firmie praktykę recyclingu lub zdecydować się na upcycling. Z pozornie niepotrzebnych śmieci można wytworzyć przedmioty przydatne w codziennej pracy, np. meble lub krzesła dla pracowników. Mądre zarządzanie odpadami to także wypełnienie wymagań stawianych przez przepisy ESG. To z kolei oznacza, że firma zyskuje reputację odpowiedzialnego uczestnika rynku, który dba nie tylko o wyniki finansowe, ale również swoje otoczenie, w tym środowisko.
4. Edukuj pracowników na temat segregacji śmieci w firmie
Nawet najlepiej przemyślana infrastruktura nie pomoże, jeżeli pracownicy będą ignorowali zasady segregacji w firmie. Pamiętaj o prowadzeniu wewnętrznych kampanii zwiększających świadomość wśród osób zatrudnionych. Warto zaprosić do firmy specjalistów, którzy wygłoszą prelekcję na ten temat, przygotować plakaty, ulotki i zadbać o rozmieszczenie koszy na poszczególne rodzaje odpadów w logicznej kolejności.
5. Nie bój się korzystać z pomocy specjalistów
Zarządzanie odpadami w dużej firmie produkcyjnej lub usługowej to często duże wyzwanie. Dlatego warto zaprosić do współpracy specjalistów, którzy przeprowadzą audyt wewnętrznych procesów i procedur oraz pomogą zaplanować gospodarkę odpadami w duchu less waste. Praktyczne porady czy analiza konkretnych case studies daje znacznie więcej niż sucha teoria.
Pamiętaj, aby te wszystkie zasady stosować w ujęciu znanym z Cyklu Deminga. Jeśli cokolwiek istotnego z punktu widzenia generowania odpadów zmieni się w Twojej firmie, przeanalizuj cały proces jeszcze raz i postaraj się go usprawnić.
Segregacja śmieci w firmie – korzyści dla środowiska i biznesu
Decydując się na segregację odpadów, nie tylko wypełniasz obowiązki nałożone przez przepisy, ale zyskujesz cały szereg wymiernych korzyści. Przede wszystkim usprawniasz wewnętrzną i zewnętrzną logistykę, a obieg śmieciami staje się sprawny. Możesz zapomnieć o zalegających odpadach, z którymi nikt nie wie, co zrobić, a koszty prowadzenia działalności gospodarczej stają się niższe. Mniejsza liczba odbiorów śmieci powoduje redukcję emisji dwutlenku węgla i przyczynia się do zmniejszenia obciążeń firmy oraz eliminacji nieplanowanych wydatków.
Osiągając wyższy poziom recyklingu, firma może szybciej się rozwijać, ale także budować spójną, wiarygodną markę jako przedsiębiorstwa zainteresowanego ekologią i ochroną środowiska. W dobie ESG i rosnących wymagań w zakresie ograniczenia emisji szkodliwych związków w postaci m.in. norm EURO 6 i EURO 7 jest to szczególnie istotne.
Przewodnik po segregacji – jak unikać najczęstszych błędów?
Prawidłowa segregacja śmieci wymaga staranności, ale też praktyki, dlatego będzie powodowała błędy przez długi czas i trzeba się z tym pogodzić, nawet jeżeli okresowo opłaty za odbiór śmieci będą wyższe. Z biegiem czas jednak, w miarę jak pracownicy będą coraz bardziej świadomi, a procesy odbiory czy upscalingu będą działały sprawniej, takich pomyłek będzie coraz mniej. Warto więc działać konsekwentnie, ale zachować cierpliwość. Efekty z biegiem czasu pojawią się same.