Zielone certyfikaty w biurze – jak je zdobyć i co dają firmie?
Proekologiczne budownictwo cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców. Posiadanie zielonych certyfikatów w biurze to nie tylko sposób na wypełnienie założeń ESG, ale także świadectwo tego, że dana firma jest świadomym uczestnikiem rynku. Jak starać się o zielone certyfikaty
Zielony certyfikat – co to jest i dlaczego warto go mieć?
Pojęcie zielonego certyfikatu można rozumieć na dwa sposoby. Z jednej strony może to być system premiowy dla przedsiębiorców, którzy produkują energię z odnawialnych źródeł i sprzedają ją na Towarowej Giełdzie Energii, handlując zielonymi certyfikatami. Częściej to pojęcie jest używane w kontekście certyfikacji budownictwa, np. obiektów biurowych. Zielone certyfikaty takie, jak BREEAM, LEED i WELL potwierdzają, że dana infrastruktura rozwija się w sposób zrównoważony dla środowiska.
Zielone certyfikaty dla biur – kto może je uzyskać?
W procesie certyfikacji oceniane są różnego rodzaju kryteria, które świadczą o tym, że dany budynek sprzyja czystości środowiska, ochronie różnorodności biologicznej, czy zasobów naturalnych. O zielone certyfikaty mogą ubiegać się wszystkie podmioty, które przejdą proces certyfikacji.
Nie jest istotne to, w jakiej branży działa Twoja organizacja. Jeśli musisz (lub chcesz) spełnić kryteria ESG, zielona certyfikacja jest dobrym krokiem w tę stronę. Pozwala wyróżnić się na tle konkurencji, a jednocześnie tworzy wartość dodaną, która sprawi, że firma postrzegana na rynku, jako nowoczesna, proekologiczna i świadoma. Coraz częściej jest to wymóg w biznesie, czego najlepszym przykładem jest niemiecka ustawa o należytej staranności w łańcuchu dostaw, czy branża automotive, gdzie główny producent wymaga spełnienia określonych kryteriów od dostawców podzespołów nawet trzy ogniwa łańcucha logistycznego wstecz!
Gdyby spojrzeć na zielone certyfikaty w wąskim rozumieniu, jedynie jako papiery wartościowe potwierdzający produkcję zielonej energii, to może o nie ubiegać się każda firma, która zarejestruje się na Towarowej Giełdzie Energii. Nie ma przy tym znaczenia, na jak dużą skalę produkowana jest energia ze źródeł odnawialnych. To mogą być zarówno niewielkie instalacje PV, jak i cała farma fotowoltaiczna.
W literaturze można znaleźć informacje o tym, na jaką skalę w Polsce wdraża się zielone certyfikaty w budownictwie. Niestety nie są one szczególnie imponujące. W 2018 roku w całej Polsce niespełna 500 obiektów budowlanych miało certyfikat BREEAM, zaś niecałe 150 certyfikat LEED.1 Przed nami jeszcze długa droga, ale Twoja firma może w ten sposób się wyróżnić.
Zielone budynki i zielone biuro – czym się wyróżniają?
Klasyfikacja budynku lub biura jako zielonego to bardzo szerokie pojęcie, a firmy mogą starać się wdrożyć podejście proekologiczne na wiele sposobów. Kluczem do sukcesu jest wytworzenie obiektu, który będzie wyróżniał się zróżnicowanym wykorzystaniem zasobów w całym cyklu życia. Jakie rozwiązania stosuje się w praktyce?
Poprzez wykorzystanie ekologicznych materiałów budowlanych o dobrych właściwościach izolacyjnych można wybudować obiekt pasywny, który minimalizuje zużycie prądu i wody, a jednocześnie pozwala na racjonalne gospodarowanie energią termiczną. Zielone budynki to także zaimplementowanie źródeł energii, które nie eksploatują środowiska. Mogą to być np. turbiny wiatrowe, pompy ciepła, panele fotowoltaiczne, czy kolektory słoneczne. Zwykle tego rodzaju budynki wyposaża się w infrastrukturę Smart Building System, która umożliwia sprawne zarządzanie energią.
Odpowiednie zarządzanie budynkiem to nie tylko niskie koszty utrzymania obiektu, ale też komfort użytkowników. Czyste powietrze, jasne, przestronne wnętrza powodują, że w takim budynku przebywa się i pracuje po prostu przyjemniej, co ma niebagatelny wpływ na efektywność pracy.
Zielony budynek lub biuro to także bezpośrednie otoczenie obiektu. Stworzenie zielonych terenów, tarasów lub balkonów w połączeniu z pasywnością energetyczną powodują, że obiekt nie tylko jest niskoemisyjny, ale wręcz przyczynia się do poprawy jakości środowiska.
Jak zdobyć zielony certyfikat dla biura krok po kroku?
W zależności od tego, o jaki certyfikat ubiega się firma, warunki otrzymania certyfikatu będą nieco inne. Dla przykładu BREEAM przewiduje kilkanaście kategorii, które podlegają ocenie:
- zarządzanie,
- woda,
- energia,
- transport,
- zdrowie i samopoczucie,
- zasoby,
- wykorzystanie terenu i ekologia,
- zanieczyszczenie środowiska,
- materiały,
- odpady,
- innowacje.
Każda z tych kategorii może być oceniona w skali od 0 do 6, gdzie wyższa ocena oznacza lepszą jakość rozwiązań. Zasadniczo o uzyskanie zielonego certyfikatu może ubiegać się każdy przedsiębiorca, który nawiąże współpracę z wykwalifikowanym konsultantem. Taka osoba pośredniczy między jednostką certyfikującą a inwestorem. Pomaga w przygotowaniu dokumentacji oraz przeprowadza organizację przez cały proces audytu. Na podstawie wstępnej oceny inwestor powinien – wraz z zespołem projektowym – wdrożyć zmiany, które pomogą dostosować obiekt do aktualnych wymagań. Warto wspomnieć, że w przypadku BREEAM wyróżnia się odrębne warunki standaryzacji dla obiektów nowych, używanych, a także całych społeczności.
Zielone certyfikaty a korzyści dla firmy
Dla wielu firm zielone certyfikaty budynku to przede wszystkim oszczędności operacyjne. Nowoczesne rozwiązania technologiczne pozwalają na zredukowanie kosztów związanych z użytkowaniem obiektu. Dlatego na biurowce z certyfikatami LEED lub BREEAM zwykle łatwiej znaleźć najemców. Niższe koszty utrzymania wiążą się ze wzrostem rentowności biznesu, ale też spełnieniem wytycznych ESG. Zwłaszcza dla dużych organizacji ekologia jest jednym z niezbędnych elementów legal compliance.
Obiekty z zielonymi certyfikatami są postrzegane jako stabilna inwestycja. Taka, gdzie nie będzie trzeba w krótkim czasie przeznaczać dużych środków na remont infrastruktury, ale też taka, która nie jest narażona na gwałtowne zmiany wynikające z przepisów. W zamian za koszty związane z „zieloną adaptacją” przedsiębiorstwo zyskuje możliwość stabilnego rozwoju.
Nie można zapominać, że zielone certyfikaty przyczyniają się do wzrostu wartości budynku. Można go wynająć lub sprzedać za większe pieniądze, niż typowe „stare budownictwo”. Oferując nabywcy budynek spełniający kryteria BREEAM lub LEED, dajesz mu tak naprawdę przyszłościowe, progresywne rozwiązanie.
Zielone biuro w praktyce – jakie działania prowadzą do certyfikacji?
Zieloną certyfikację biura pokażemy na przykładzie BREEAM. W tym przypadku można wyodrębnić pięć kolejnych etapów:
- etap pierwszy – wyszukanie podmiotu przeprowadzającego ocenę,
- etap drugi – zarejestrowanie projektu,
- etap trzeci – poddanie budynku ocenie,
- etap czwarty – jakościowa ewaluacja oceny,
- etap piąty – przyznanie certyfikacji.
Proces certyfikacji BREEAM trwa zwykle od 6 do 12 miesięcy w zależności od wielu czynników. Znaczenie mają m.in. złożoność projektu, efektywność działań audytorskich, konieczności wdrożenia działań dodatkowych. Trzeba pamiętać, że certyfikat BREEAM nie jest przyznawany raz na zawsze. W przypadku nowych budynków jego ważność to 3 lata, dla już istniejącego budownictwa – 1 rok. Jedynym certyfikatem BREEAM, który nie traci ważności, jest BREEAM Refurbishment and Fit-Out.
Rozważasz włączenie do swojej infrastruktury budynków z zielonymi certyfikatami? Skontaktuj się z nami, pomożemy zaplanować Ci niezbędne działania!