Jak przepisać prąd na nowego właściciela? Praktyczny poradnik krok po kroku

Jak przepisać prąd na nowego właściciela? Praktyczny poradnik krok po kroku

2024-11-18

Aby móc korzystać z prądu w danym lokalu należy podpisać z dostawcą energii stosowną umowę. Kiedy właściciel lub użytkownik nieruchomości się zmienia, niezbędne jest przepisanie licznika za prąd. Jak przepisać umowę na prąd szybko i bez problemu? Sprawdź nasz poradnik!


Kiedy i czy przepisanie prądu na inną osobę jest potrzebne?

W pierwszej kolejności przyjrzyjmy się, kiedy zachodzi potrzeba przepisania licznika prądu. Dotyczy to sytuacji związanych:

  • z wynajmem lub dzierżawą nieruchomości;

  • sprzedażą nieruchomości;

  • śmiercią poprzedniego właściciela lokalu i przejęcie go przez spadkobierców.

Choć z formalnego punktu widzenia nie ma obowiązku przepisywania na prądu na inną osobę, pomaga to uniknąć wielu nieporozumień. Rzeczywiście dla operatora OSD nie ma znaczenia, kto płaci rachunki za zużycie prądu w danym punkcie tak długo, jak wysokość opłat się zgadza. Kiedy jednak przestanie się zgadzać, a strony umowy sprzedaży nieruchomości zapomniały przepisać licznik, może dojść do sytuacji, kiedy wezwanie do zapłaty będzie kierowane do osoby, która dawno już pod danym adresem nie mieszka. Choć taka sytuacja raczej nie skończy się wydaniem wyroku zasądzającego, z pewnością nie należy do przyjemnych i wymaga składania wyjaśnień, czego można było uniknąć, dochowując prostych formalności.

W rzeczywistości na zmianie umowy na dostawę energii elektrycznej powinno zależeć zarówno właścicielowi nieruchomości, jak i wynajmującemu (alternatywnie dzierżawcy lub kupującemu). W ten sposób nie pojawią się bezpodstawne podejrzenia kradzieży prądu, a faktury będą wystawiane w sposób prawidłowy.

Przepisanie prądu na inną osobę – najważniejsze kroki i dokumenty

Do przepisania prądu na inną osobę wymaganych jest kilka dokumentów, ale nie jest to proces szczególnie skomplikowany. Co należy przygotować?

Przede wszystkim przydatne będą dokumenty potwierdzające osobę uprawnioną do korzystania z nieruchomości. Może być to umowa najmu lub dzierżawy albo notarialny akt nabycia prawa własności. Można też posłużyć się odpisem z księgi wieczystej po wpisaniu w niej nabywcy przez sąd wieczystoksięgowy.

Następnie należy naszykować dowody tożsamości poprzedniego oraz obecnego właściciela lub posiadacza nieruchomości, ponieważ wnioski udostępniane przez operatorów OSD wymagają podania numeru PESEL.

Kolejnym dokumentem jest protokół zdawczo-odbiorczy, w którym strony zgodnie potwierdzają stan licznika dla danego PPE (Punktu Poboru Energii). Złożenie protokołu zdawczo-odbiorczego wymaga zgody obu stron umowy. Protokół zawiera miejsce na wskazanie:

  • numeru Punktu Poboru Energii – osiemnastocyfrowy kod najłatwiej zlokalizować na ostatniej fakturze za prąd;

  • numer licznika – znajduje się na obudowie licznika prądowego, ewentualnie również na fakturze;

  • stan licznika – w zależności od tego, czy poprzedni użytkownik korzystał z taryfy jedno- czy dwustrefowej w pamięci urządzenia należy odnaleźć odpowiednie wartości i wpisać je do protokołu. Zwłaszcza przedsiębiorcy powinni zwrócić na to szczególną uwagę, ponieważ to oni najczęściej wybierają inną taryfę niż bazowa.

Powyższe dane pomagają operatorowi OSD zidentyfikować umowę. Oczywiście w protokole powinna znaleźć się data jego sporządzenia oraz podpisy obu stron. W przypadku przedsiębiorców działających za pośrednictwem pełnomocnika lub prokurenta konieczne będzie również załączenie do wniosku odpisu z KRS oraz stosownego upoważnienia na potwierdzenie, że dana osoba jest uprawniona do składania oświadczenia woli w imieniu firmy.

Wreszcie należy wyposażyć się we wniosek o przepisanie licznika. Udostępnia go każdy sprzedawca na swojej stronie internetowej, przy czym zakres informacji we wniosku jest zawsze taki sam, choć jego szata graficzna może się różnić.

Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku obejmowania nieruchomości po osobie zmarłej. W tym przypadku niezbędny będzie jej numer PESEL oraz dokument potwierdzający dziedziczenie. W zależności od trybu, w jakim było realizowane spadkobranie będzie to sądowe postanowienie o stwierdzenie nabycia spadku albo notarialne poświadczenie dziedziczenia. Dokumenty te są ze sobą równorzędne, ale wykluczają się wzajemnie (nie można pozyskać jednocześnie postanowienia sądu i aktu notarialnego).

Jak przepisać umowę na prąd – poradnik dla nowych właścicieli nieruchomości

Załóżmy, że Twoja firma kupiła nową nieruchomość. Wychodzisz ze spotkania u notariusza i zaczynasz się zastanawiać, jakie jeszcze formalności na Ciebie czekają. Przepisanie prądu to jedna z nich. Jak zrobić to u popularnych operatorów?

Oczywiście najbardziej klasycznym sposobem przepisania licznika jest zebranie całej dokumentacji w formie papierowej i wysłanie jej na adres korespondencyjny sprzedawcy energii. Można też zgłosić się osobiście do punktu obsługi klienta, co niestety wiąże się z koniecznością stania w kolejkach. Na szczęście praktycznie w każdym przypadku całą procedurę można już sfinalizować online.

Doskonałym przykładem takiej automatyzacji jest Tauron. Pierwszym krokiem jest zalogowanie się do serwisu Mój Tauron. Następnie Zdający wypełnia swoją część formularza, a Odbierający wypełnia formularz dostępny pod linkiem, który otrzyma. Resztę formalności realizuje sprzedawca energii. Cała operacja trwa zaledwie kilka minut i można ją ukończyć bez wychodzenia z domu. Podobne ułatwienia oferują także Energa, PGE oraz E.ON. Z kolei Enea umożliwia przekazania danych za pośrednictwem formularza kontaktowego.

Przed skorzystaniem z procesu przeniesienia licznika online koniecznie sprawdź, w jakim terminie należy przekazać niezbędne dane. Dla przykładu w Tauronie Odbierający ma 14 dni na wypełnienie swojej części protokołu. Po tym czasie proces zostaje anulowany.

Jak uniknąć problemów przy przepisywaniu prądu?

Aby uniknąć nieporozumienia i odrzucenia wniosku przez sprzedawcę energii upewnij się, że w sposób prawidłowy podałeś:

  • imię i nazwisko lub nazwę strony umowy;

  • numer PESEL Zdającego oraz Odbierającego licznik;

  • numer PPE oraz numer licznika.

Pamiętaj o załączeniu niezbędnej dokumentacji, która potwierdzi Twoje prawo do korzystania z PPE. Podając stan licznika, zwróć uwagę na jego typ. W starszych urządzeniach indukcyjnych należy podać liczbę zużytych kilowatogodzin bez zer z przodu. W przypadku nowszych liczników elektronicznych stan podaje się w pełnych kilowatogodzinach. W przypadku lokali deweloperskich cały proces jest prostszy, ponieważ wystarczy podać numer licznika i adres mieszkania. Nie załączasz protokołu zdawczo-odbiorczego, ponieważ lokal nie miał poprzedniego właściciela.

Przepisanie prądu – najczęstsze pytania i odpowiedzi

Zgłoszenie nowego użytkownika PPE może okazać się dobrym momentem na zawarcie umowy na bardziej korzystnych warunkach z tym samym lub innym sprzedawcą energii elektrycznej albo też wybór innej taryfy, np. dwustrefowej zamiast jednostrefowej. Warto jednak z wyprzedzeniem sprawdzić warunki rozwiązania umowy. Sama zmiana sprzedawcy energii elektrycznej jest regulowana przepisami ustawy prawo energetyczne.1

Przepisanie licznika energii odbywa się bez żadnej przerwy w dostawie energii elektrycznej. Nie musisz więc obawiać się o bezpieczeństwo energetyczne swojej firmy.

Przepisanie licznika prądu jest proste, ale po drodze czyha kilka pułapek, które mogą niepotrzebnie wydłużyć lub skomplikować całą procedurę. W razie wątpliwości nie wahaj się kontaktować ze sprzedawcą energii elektrycznej, aby uzyskać pomoc.

1. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19970540348

Nr KRS : 0000953880, Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy, ;XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego; Wysokość kapitału; zakładowego: 490 000,00 zł;
NIP: 5213956475, REGON: 521277758