Brak prądu – przyczyny, rozwiązania i gdzie zgłosić awarię?

Brak prądu – przyczyny, rozwiązania i gdzie zgłosić awarię?

2025-09-24

Dostęp do energii elektrycznej obecnie wydaje się nam czymś naturalnym. W praktyce jednak krótkotrwałe awarie zdarzają się regularnie, skutecznie utrudniając życie nie tylko konsumentów, ale przede wszystkim przedsiębiorców, którzy z reguły uzależniają możliwość prowadzenia działalności gospodarczej od możliwości korzystania z energii elektrycznej. Jakie są typowe przyczyny braku prądu? Komu ją zgłosić i co zrobić, aby zminimalizować negatywne skutki usterek?


Brak prądu – możliwe przyczyny i rozwiązania

Przyczyn braku prądu może być wiele i trudno wymienić wszystkie z nich. Najczęściej przyczyną uszkodzenia linii energetycznych są niesprzyjające warunki naturalne i katastrofy – powodzie, wichury, osunięcia się ziemi, burze, a nawet intensywne ulewy i opady śniegu mogą uszkodzić elementy sieci elektroenergetycznej. Brak prądu może wynikać też z przeciążenia systemu energetycznego. Problem nasila się przede wszystkim latem i zimą, kiedy gwałtownie wzrasta zapotrzebowanie na energię elektryczną wskutek masowego uruchamiania instalacji HVAC i pomp ciepła. Awarie systemu trudno przewidzieć, dlatego warto zawczasu wyposażyć się we własny agregat prądotwórczy lub odpowiednią instalację fotowoltaiczną (hybrydową lub off-grid).

Firmy, które mają siedzibę w starszym typie budownictwa, ale też konsumenci zamieszkujący bloki i kamienice z lat 70. lub wcześniejszych mogą również natknąć się na ograniczenia wynikające z przestarzałej instalacji aluminiowej. Kiedyś zapotrzebowanie na prąd było mniejsze, więc mniej wytrzymałe aluminium wystarczało. Dzisiaj często bywa tak, że przy większym obciążeniu mogą pojawić się problemy z wyłączaniem bezpieczników. Od dobrych 40 lat z górą montuje się już standardowo instalację miedzianą. Jeśli problemy się powtarzają, jedynym rozwiązaniem będzie wymiana instalacji elektrycznej. W niewielkim mieszkaniu taka usługa kosztuje kilka tysięcy złotych, w przypadku infrastruktury przemysłowej koszty najprawdopodobniej będą wielokrotnie większe.

Trzeba też pamiętać, że dostawca prądu ma prawo odciąć zasilanie na danym obszarze w związku z testami lub modernizacją sieci elektroenergetycznej. Informacje na temat planowanych wyłączeń znajdziesz na stronie internetowej danego operatora OSD1 i tam warto zerknąć w pierwszej kolejności.

Nie można wykluczyć, że przez nieuwagę odbiorca energii za pomniał uregulować ostatnią fakturę za prąd. W takiej sytuacji wystarczy uregulować zaległość, aby przepływ prąd u został przywrócony.

Na szczęście prawdziwe blackouty zdarzają się bardzo rzadko. Rzeczywiście bez prądu przez krótki czas mogą pozostawać niewielkie społeczności, np. pojedyncze wioski, ale na globalną skalę problem z reguły się nie pojawia. Jako przykład całkowitego odcięcia zasilania można wskazać kryzys, który miał miejsce w październiku 2024 roku na Kubie2, kiedy to ponad 10 milionów osób zostało pozbawionych dostępu do energii elektrycznej. Awarię elektrowni udało się usunąć w ciągu kilku dni.

Gdzie dzwonić w przypadku braku prądu?

W przypadku braku energii elektrycznej w pierwszej kolejności należy zadzwonić pod numer alarmowy 991, czyli na pogotowie energetyczne. Jego interwencja będzie darmowa, o ile problem dotyczy zewnętrznych części infrastruktury. Jeśli uszkodzeniu uległa instalacja wewnętrzna, użytkownik może zostać obciążony kosztami. W celu zapoznania się z dokładnymi warunkami interwencji warto zapoznać się z treścią umowy o sprzedaż/dystrybucję prądu. Przed wezwaniem pogotowia energetycznego należy wykonać następujące czynności:

  • skontaktuj się z administratorem budynku i ustal, czy awaria nie dotyczy przypadkiem części wspólnych obiektu,
  • upewnij się, że bezpieczniki – lub inaczej – wyłączniki nadmiarowoprądowe na tablicy licznikowo-bezpiecznikowej są włączone (nowe tablice mają klasyczny przełącznik On/Off, te starsze – bezpieczniki wykręcane),
  • sprawdź, czy problem dotyczy wyłącznie Twojego lokalu, warto w tym celu zapytać sąsiadów lub wyjrzeć przez okno.

Sporo osób nie wie, gdzie szukać skrzynki bezpiecznikowej. Z reguły jest ona zlokalizowana w kotłowni, w garażu lub w piwnicy. W starszym budownictwie w skrzynkach występowały najczęściej dwa, rzadziej trzy bezpieczniki. Dzisiaj jest ich więcej. Nowe zasady projektowania pozwalają zachować lepszą kontrolę nad obiegiem prądu w domu i uniknąć sytuacji, kiedy wybicie jednego lub dwóch bezpieczników praktycznie sparaliżuje domowników.

Nigdy nie naprawiaj usterek sieci elektrycznej na własną rękę. Niesie to ze sobą ryzyko porażenia energią elektryczną. Profesjonalista nie tylko dokona niezbędnych pomiarów sieci, ale też zidentyfikuje jej słiabe ogniwa i wymieni, zanim problem z irytującego stanie się poważny.

Gdzie zgłosić brak prądu? Kontakt do dostawców energii

Awarię prądu warto zgłaszać, nie licząc na to, że zrobi to ktoś inny. W ten sposób ryzykujesz, że będziesz czekał na naprawę dłużej, niż jest to niezbędne. Terytorium Polski zostało podzielone między kilku Operatorów Sieci Dystrybucyjnej. Zmiana operatora OSD jest niemożliwa bez zmiany miejsca zamieszkania lub siedziby firmy i nie należy mylić jej ze zmianą sprzedawcy prądu. Gdzie zgłaszać poszczególne awarie?

  • W PGE obowiązuje ogólny numer 991 oraz odrębny numer dla aglomeracji warszawskiej – 22 340 41 00,
  • w Enea Operator awarie można zgłaszać pod numerem telefonu 991 i 61 846 32 99,
  • w Tauronie zgłoszenia dokonuje się za pośrednictwem formularza dostępnego na stronie internetowej3, a także pod numerami 991 oraz 32 303 0 991,
  • w Energa możliwości są aż trzy – formularz online, SMS o treści AWARIA pod numer 3991 albo telefonicznie pod numerami 991, 48 58 767 43 50 lub 801 404 404,
  • w E.ON zgłoszenie braku prądu należy dokonać pod numerem 991, zaś dla miasta stołecznego Warszawy 22 821 31 31.

Brak prądu w gniazdkach, ale bezpieczniki są w porządku – co robić?

Jeśli w gniazdkach nie płynie prąd, ale same bezpieczniki nie „wyskoczyły”, problem może leżeć w awarii samej instalacji. To samo dotyczy sytuacji, kiedy wprawdzie światło działa, ale brakuje prądu w gniazdkach. Przerwany kabel w ścianie (np. podczas prac wykończeniowych), uszkodzone gniazdko to podstawowe przyczyny problemu. Warto regularnie robić przegląd instalacji elektrycznej i zwracać uwagę na obluzowane i pęknięte mocowania oraz przegrzewanie się elementów instalacji. Niewykluczone jest też nieprawidłowe podłączenie przewodów, zwłaszcza jeśli awaria była usuwana na własną rękę.

Dobrym pomysłem może być odłączenie części urządzeń w celu przejściowego zmniejszenia obciążenia sieci. Taka strategii sprawdza się najczęściej w starszych budynkach.

W dobie powszechnej elektryfikacji brak prądu potrafi być szczególnie dużym problemem w takich placówkach, jak szpitale lub duże zakłady produkcyjne. Nawet krótkotrwała awaria może skutkować zagrożeniem dla życia pacjentów lub wysokimi stratami finansowymi dla firmy.

Aby zmniejszyć zależność od sieci elektroenergetycznej, warto inwestować w nowoczesną fotowoltaikę. Zapewnia ona ekologiczną i stabilną energię elektryczną gotową do wykorzystania niezależnie od stanu technicznego sieci OSD. Wbrew temu, co czasami możesz przeczytać w sieci, obecnie prąd jest energią, którą z powodzeniem można już gromadzić „na zapas”. Wystarczy do tego magazyn energii, który dodatkowo zwiększa niezależność energetyczną.

Potrzebujesz wsparcia w zaplanowaniu zielonej strategii rozwoju? Firma REO.pl oferuje kompleksowe konsultacje, a także usługi w zakresie bilansowania energii, umów PPA i sprzedaży energii elektrycznej. Wspieramy niezależność energetyczną przedsiębiorców!

 

Polecane

Nr KRS : 0000953880, Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy, ;XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego; Wysokość kapitału; zakładowego: 490 000,00 zł;
NIP: 5213956475, REGON: 521277758