Dlaczego warto być eko firmą? Poradnik biznesowy

Dlaczego warto być eko firmą? Poradnik biznesowy

2024-10-02

Stawiamy na ekologię. Jesteśmy eko. Biznes może wspierać ekologię. To tylko przykłady haseł odmienianych przez wszystkie możliwe przypadki w ciągu ostatnich lat. Nie można się dziwić. Pogłębianie się problemów klimatycznych i środowiskowych widać także patrząc z perspektywy zarządzania firmą – nieważne, czy jest ona duża, czy mała.


Dlaczego warto dołączyć do przedsiębiorstw, które mogą powiedzieć o sobie jesteśmy eko firmą? 

Przede wszystkim dlatego, że każda ekologiczna firma działa dla dobra nas wszystkich. To powinno być podstawowym kryterium dla biznesu podejmującego decyzję o tym, aby aspekty ekologiczne stały się ważną składową rozwoju firmy. 

Nie od dziś wiadomo również, że dobre produkty, odpowiednia polityka cenowa to nie wszystko, co wpływa na zainteresowanie klientów czy partnerów handlowych. Słowo klucz: zaufanie to od kilku lat aspekt, który liczy się coraz bardziej i nie tylko w ofertach B2B, ale także w działaniu B2C. Buduje się je na szereg sposobów, ale firmy, które dbają o środowisko, komunikują te aspekty, pokazują działania eko w biznesie, zyskują u coraz większej grupy konsumentów zaufanie i wiarygodność. Bezcenne atrybuty każdej marki. 

Ekologiczna firma a wizerunek marki

Autentyczność to słowo klucz. W dzisiejszym świecie wszelkie działania pozorowane i pokolorowane szybko obracają się przeciwko tym, którzy próbują to robić. Na szczęście. Bycie przedsiębiorstwem, o którym można powiedzieć eko firma, to automatyczny wzrost w postrzeganiu marki jako pozytywnej i profesjonalnej zarówno w otoczeniu biznesowym, jak i u konsumentów. 

Trudno dzisiaj mówić o profesjonalnie zarządzanej firmie, która lekceważy aspekty środowiskowe i działania eko, i która jednocześnie chce rozwijać biznes, współpracować ze znaczącymi kontrahentami czy samorządami. Wizerunek to aspekt kluczowy także w realizacjach wspólnych projektów z organizacjami pozarządowymi, lokalnymi społecznościami i szeroko pojętym otoczeniem, w którym działa dane przedsiębiorstwo. Proekologiczne podejście do biznesu, to dzisiaj także aspekty ważne dla coraz większej grupy pracowników świadomych tego, jak zagrożenia związane z degradacją środowiska naturalnego przekładają się na perspektywę życia w ciągu najbliższych lat, w tym związaną z życiem ich dzieci. Wizerunek firmy, to kluczowa składowa prowadzenia biznesu. 

Od kilku lat ekologiczne działania firm są jednym z ważniejszych czynników wizerunkowych niezależnie ani od wielkości i profilu działania przedsiębiorstwa, ani od tego, czy aspekty CSR lub ESG są w nim tematem regularnych raportów, czy działa w tych obszarach fragmentarycznie i szczegółowej strategii. 

Działania eko w firmie praktyczne kroki do realizacji? 

Czyli sprawdź jak wyglądają działania Twojej firmy w obszarach 3R. To podstawa każdej eko firmy. 3R to skrót od słów REDUCE, REUSE, RECYCLE czyli ograniczać, używać ponownie i recyklingować. Niezależnie od profilu działania firmy, to kroki podstawowe prowadzące do tego, aby świadomie i każdego dnia ograniczać np. ilość odpadów w firmie czy czas pracy wysokochłonnych urządzeń zasilanych energią elektryczną, efektywnie gospodarować wszelkimi zasobami i tworzyć lub korzystać z produktów pochodzących z recyklingu. 


Tak oczywiste rzeczy, jak przywiązywanie uwagi do ilości zużywanej wody czy energii elektrycznej, segregowanie śmieci, ograniczenie zużycia papieru etc., to także droga do zmniejszenia śladu węglowego i ilości zanieczyszczeń emitowanych do atmosfery.

Prowadzenie biznesu z poszanowaniem środowiska naturalnego nie może i nie powinno kończyć się jednak na tych codziennych, choć ważnych zadaniach. Dlatego coraz większa grupa przedsiębiorstw od lat aktywnie działa w programach CSR, czyli społecznej odpowiedzialności biznesu, opracowując akcje i nakierowane m.in. na ochronę środowiska naturalnego czy jego wspomaganie. Większość firm z powodzeniem angażuje w takie aktywności pracowników, lokalne społeczności i współtworzy je z różnymi organizacjami pozarządowymi. Wystarczy poszukać informacji dotyczących regionu, a na pewno trafi się na te, które informują o sadzeniu drzew, sprzątaniu lasu, wsparciu finansowym dla akcji prośrodowiskowych czy innych działaniach pozwalających mówić przedsiębiorcom: tak, ekologiczne działania w firmie są dla nas ważne. Niezależnie od ilości i jakości podejmowanych inicjatyw cały czas jest ogromny obszar do zagospodarowania działaniami, które realnie przyczynią się do ochrony środowiska i budowy lub wzmacniania wizerunku eko firmy. 

W ostatnich miesiącach jednym z bardzo istotnych czynników, na które decydują się firmy, jest także optymalizacja zużycia energii elektrycznej połączona z tym, aby korzystać w tym zakresie w stu procentach z odnawialnych źródeł energii. Sposoby realizacji tego założenia są różne. Niektóre przedsiębiorstwa decydują się na zakup i instalację własnych źródeł energii, jednak większość po prostu podpisuje nowe umowy na zakup energii elektrycznej z podmiotami gwarantującymi jej pochodzenie ze źródeł OZE. Wzrost zainteresowania takimi kontraktami jest widoczny także na platformie reo.pl i z naszej perspektywy jest to działanie, które w bardzo dużym stopniu wzmocni wizerunek każdego przedsiębiorstwa, które chce przy swojej nazwie używać określenia eko firma. Co jeszcze bardziej istotne, zakup zielonej energii do firmy to ogromne wsparcie dla środowiska i jeden z najbardziej znaczących czynników mających wpływ na zmniejszenie śladu węglowego większości podmiotów biznesowych.

W niektórych branżach bardzo istotnym czynnikiem pozwalającym budować wizerunek firmy ekologicznej, ale także osiągać w ostatecznej perspektywie korzyści budżetowe jest aspekt wprowadzania ekologicznych rozwiązań do strategii produktowych związanych np. ze stosowanymi surowcami lub opakowaniami. W tym zakresie istnieje cała masa podmiotów, które dokonując gruntownych zmian w biznesie poza istotnym wkładem w ochronę środowiska, zyskują w dłuższej perspektywie także ekonomicznie. 

Wprowadzanie wszelkich ekologicznych rozwiązań w biznesie jest niezwykle istotne, bo przyczynia się do poprawy jakości powietrza, dostępu do czystej wody, a co za tym idzie także zdrowszej żywności. To wszystko przekłada się ostatecznie na lepszą jakość życia nas wszystkich i przyszłych pokoleń. Rola biznesu w ochronie środowiska jest kluczowa i wieloaspektowa. Ale oto żyjemy w czasach, kiedy coraz mniej podmiotów zastanawia się, dlaczego warto być eko, tylko wdraża rozwiązania pozwalające posługiwać się tak cennymi dzisiaj biznesowo sformułowaniami firma ekologiczna czy eko firma. 

Nr KRS : 0000953880, Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy, ;XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego; Wysokość kapitału; zakładowego: 490 000,00 zł;
NIP: 5213956475, REGON: 521277758